1. TARCZA ANTYKRYZYSOWA I TARCZA FINANSOWA – AKTUALNE DANE | |||||||||||||||||||||||||||
TARCZA FINANSOWA
· Na konta przedsiębiorców ponad 42 tys. firm trafiło łącznie 8,7 mld zł (stan na 06.05.2020 r.) * Przedsiębiorstwa te zatrudniają ok. 450 tys. osób. * Po pierwszym tygodniu funkcjonowaniu Tarczy Finansowej średnia kwota subwencji dla mikrofirm to 72 tys. zł oraz 690 tys. zł dla MSP. TARCZA ANTYKRYZYSOWA – FIRMY I OCHRONA MIEJSC PRACY – Złożono (stan na 06.05.) ponad 3 mln wniosków o skorzystanie z oferowanych przez nią rozwiązań. * Do tej pory przyznano ponad 314 tys. pożyczek mikroprzedsiębiorcom, w łącznej kwocie ponad 1,5 mld zł (stan na 06.05.2020 r.) * Wypłacono blisko 238 tys. świadczeń postojowych na kwotę ponad 477 mln zł (stan na 06.05.2020 r.) * W ramach ochrony miejsc pracy przyznano ponad 2,2 mld zł (stan na 06.05.2020 r.) – ZUS zatwierdził zwolnienie ze składek za marzec w ramach Tarczy Antykryzysowej na ponad 1,6 mld zł. * Zwolnienie dot. blisko 800 tys. przedsiębiorców. Wsparcie kultury (stan na 06.05.2020 r.)
Wsparcie w ramach Tarczy Antykryzysowej: – dla osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych m.in. postojowe 3×2080 – dla przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, m.in.: * dofinansowanie z Funduszu Pracy części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, * 3-miesięczne dofinansowanie wynagrodzenia pracowników oraz opłaty składek na ubezpieczenia społeczne, * pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP * zwolnienie ze składek ZUS na 3 miesiące, * umorzenie zaległości podatkowej, * możliwość odliczenia straty z bieżącego roku od dochodu za rok poprzedni, * niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców do kwoty 5 tys. zł, * trzykrotne świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą – vouchery, na które mogą być wymieniane zobowiązania instytucji kultury, które nie mogą być obecnie dotrzymane, np. niewykorzystane bilety na wydarzenia kulturalne; · wystąpiliśmy do UE o zerową stawkę VAT na książki drukowane, · kontynuujemy prace nad ustawą o uprawnieniach artysty zawodowego i funduszem wsparcia artystów zawodowych, · przygotowujemy nowelizację budżetu w celu zrekompensowania instytucjom kultury prowadzonym i współprowadzonym przez MKiDN strat związanych z ograniczeniami w ich działalności, · umożliwiliśmy dyrektorom instytucji kultury wypłacania dodatkowego wynagrodzenia dla artystów za pracę „zastępczą” realizowaną poza siedzibą instytucji, · zmieniliśmy definicję dzieła filmowego tak, by umożliwić otrzymanie dotacji z PISF również produkcjom audiowizualnym, które nie będą miały premier kinowych, a z uwagi na sytuację przeniosą się na platformy cyfrowe /VOD/. · zawiesiliśmy raportowania danych przez kina · uelastycznione zostały terminy składania wniosków o przyznanie wsparcia finansowego dla produkcji audiowizualnych oraz dokumentów w toku procedury przyzwania wsparcia. W nowej propozycji Tarczy Antykryzysowej znalazły się zapisy dot.: – objęcia składką w wysokości 1,5 proc. nadawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Składka jest wpłacana do PISF i przeznaczana na produkcję filmów, – możliwości ubiegania się o dofinansowanie wynagrodzeń osób zatrudnionych przez podmiot zarządzający Pomnikiem Historii lub miejscem światowego dziedzictwa ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. |
2. NOWE MECHANIZMY OCHRONY RYNKU PRACY |
· Obecnie wszystkie działania MRPiPS koncentrują się na przeciwdziałaniu negatywnym dla rynku pracy skutkom koronawirusa.
* Prowadzone są wyłącznie prace, które w zamyśle mają chronić pracowników przed ich wykluczeniem z rynku pracy spowodowanym utratą zatrudnienia. * Wprowadzamy kolejne rozwiązania w ramach Tarczy Antykryzysowej. Priorytetem jest ochrona polskiej gospodarki, a w szczególności zatrudnionych pracowników. * Koncepcja nowych mechanizmów ochrony rynku pracy np. poprzez wprowadzenie zasiłku solidarnościowego to jedna z takich propozycji. |
3. OCHRONA POLSKICH FIRM |
· Wzmocnienie ochrony rodzimych spółek przed przejęciami – zagrażającymi interesowi publicznemu jest odpowiedzią na zmieniającą się, z powodu epidemii, sytuacją finansową spółek, w tym spółek publicznych.
– Katalog spółek, które mają zostać objęte ochroną ma być szerszy niż dotychczas, ale podobnie postępują dziś inne kraje. * Niemcy, Francja czy Włochy wprowadzają zmiany, które pozwolą ochronić ich spółki przez kupnem po zaniżonych cenach. – Silniejsze reguły uprzedniej kontroli przejęć mają obowiązywać czasowo, czyli przez 2 lata. * Ochrona ma dotyczyć przedsiębiorstw, których przychód na terytorium RP, przekroczył równowartość 10 mln euro w którymkolwiek z 2 lat obrotowych poprzedzających chęć przejęcia. |
4. UPADŁOŚĆ I BANKRUCTWO |
· Niewypłacalność firmy spowodowana koronawirusem nie wiąże się już z obowiązkiem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości w czasie zagrożenia epidemią i epidemii. Jest to rozwiązanie korzystne dla przedsiębiorców.
* Zostało przygotowane z myślą o tych przedsiębiorcach, którzy mają problemy z powodu koronawirusa. * Umożliwi skoncentrowanie się na ratowaniu przedsiębiorstw, także z wykorzystaniem środków, które są udostępniane w ramach kolejnych regulacji przygotowanych przez rząd, bez potrzeby składania wniosków o ogłoszenie upadłości. Prawo upadłościowe przewiduje, że dłużnik musi w ciągu 30 dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o jej ogłoszenie. * Termin ten – dzięki zmianie przepisów – nie rozpocznie biegu, a rozpoczęty ulegnie przerwaniu, jeżeli niewypłacalność powstała w czasie zagrożenia epidemicznego albo w czasie epidemii. * Po odwołaniu stanu epidemii termin będzie biec na nowo. Rozwiązanie to jest skierowane do tych przedsiębiorców, którzy byli wypłacalni przed powstaniem stanu zagrożenia epidemicznego, a których niewypłacalność jest konsekwencją okoliczności związanych z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. |
5. PRODUCENCI DROBIU | |
· Blisko 60 proc. naszej produkcji mięsa drobiowego trafia na eksport.
· Wzrost cen drobiu w sklepach bada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. · Min. rolnictwa i rozwoju wsi kilkakrotnie wnosił do KE wnioski o uruchomienie mechanizmu interwencyjnego na rynku drobiu. * Niestety, KE nie uwzględniła tych wniosków i wprowadzone zostały tylko dopłaty do prywatnego przechowywania odtłuszczonego mleka w proszku, masła, serów, mięsa wołowego, mięsa baraniego i koziego. · Podczas posiedzenia Specjalnego Komitetu ds. Rolnictwa Polska po raz kolejny zgłasza, jako jeden z głównych postulatów, które powinny zostać rozważone przez KE, wprowadzenie dopłat do prywatnego przechowywania mięsa drobiowego. · Prowadzone są również działania w celu wypracowania innych form unijnego wsparcia, które obejmą także ten sektor produkcji. |
|
6. ŚWIADCZENIA POSTOJOWE | |
Świadczenie postojowe jest jedną z wielu form wsparcia przedsiębiorców w trudnym okresie pandemii związanej z koronawirusem. * Wypłacono blisko 238 tys. świadczeń postojowych na kwotę ponad 477 mln zł (stan na 06.05.2020 r.).
Przysługuje ono osobom: * prowadzącym działalność gospodarczą[1], w tym również korzystającym z „Ulgi na start” i opłacających składki w ramach Małego ZUS, jeżeli miały one przestój * wykonującym umowy cywilnoprawne. – Świadczenie postojowe jest świadczeniem nieopodatkowanym i nieoskładkowanym, * Ma charakter socjalny – stanowi wsparcie finansowe dla osób, których sytuacja uległa pogorszeniu. – Ta forma wsparcia może łączyć się z innymi formami pomocy przewidzianymi w ramach wsparcia przedsiębiorców. – Ponownie świadczenia postojowego ma mieć formę uproszczoną. * Może być wypłacane ponownie, ale nie więcej niż trzykrotnie. * Ponowne przyznanie świadczenia postojowego będzie mogło nastąpić nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty świadczenia, pod warunkiem wykazania w oświadczeniu, że sytuacja materialna nie uległa poprawie. * Żeby uzyskać ponownie świadczenie postojowe należy złożyć oświadczenie, w którym wykaże się brak poprawy sytuacji finansowej. Kwestia świadczenia postojowego oraz procesu przyznawania tego świadczenia przez ZUS jest na bieżąco analizowana. |
[1] na podstawie prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych.