W dniu 28 grudnia 2021 r., w Starostwie Powiatowym w Jaśle podpisano umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla budowy obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73. Dokumentację za kwotę ponad 6,6 mln zł opracuje firma Promost Consulting. Inwestycja zrealizowana zostanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA w Rzeszowie oraz prof. Tomasz Siwowski, prezes firmy Promost Colsulting podpisali umowę na wykonanie koncepcji programowej dla budowy obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73 (dł. ok. 6,6 km) wraz z rozbudową istniejącej DK73 (dł. ok. 2,5 km). Dokumentacja ma być gotowa w terminie 15 miesięcy, z możliwością przedłużenia do 19 miesięcy, jeżeli konieczne będzie prowadzenie monitoringu osuwisk. Koszt wykonania koncepcji to 6 649 084,80 zł.
Przy podpisaniu umowy obecni byli: Rafał Weber – Wiceminister Infrastruktury, Joanna Sawicka – Wicewojewoda Podkarpacki, Alicja Zając – Senator RP, Bogdan Rzońca – Poseł do Parlamentu Europejskiego oraz Adam Pawluś – Starosta Jasielski.
Bogdan Tarnawski krótko przybliżył, na jakim etapie są prace zmierzające do realizacji inwestycji.
– Na chwilę obecną dysponujemy wybraną koncepcją przebiegu obwodnicy miasta Jasła. Szczegóły w zakresie parametrów technicznych drogi opracuje właśnie koncepcja programowa. Szacujemy, że zostanie opracowana do drugiego kwartału 2024 r. Kolejnym etapem będzie przygotowanie materiałów, które pozwolą nam ogłosić przetarg w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Po ogłoszeniu przetargu sądzimy, że umowę na realizację podpiszemy w 2024 r. – powiedział dyrektor.
Minister Weber podkreślał, że Jasło jest ważnym węzłem komunikacyjnym w regionie.
– Jasło to bardzo ważny punkt komunikacyjny na mapie województwa podkarpackiego. To tutaj krzyżują się dwie drogi krajowe. Jedna, która komunikuje na osi wschód-zachód, czyli dk 28 i druga, która jest wylotem na północ nie tylko województwa, ale też w kierunku północnej Polski – dk 73. Dlatego też GDDKiA przygotowała cały wielki program przebudowy kilkudziesięciu kilometrów drogi krajowej nr 73. Oprócz obwodnicy Jasła powstaną również obwodnice Brzostku, Kołaczyc i Pilzna. To bardzo duże przedsięwzięcie usprawni komunikację, transport i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. – podkreślał wiceminister Weber.
Starosta Jasielski Adam Pawluś podkreślał, że po budowie dk 73 na całym odcinku między Jasłem a Dębicą, droga ta będzie drogą bezpieczną i komfortową. Bez wątpienia wpłynie również na rozwój gospodarczy naszego powiatu i całego regionu.
Opracowywana Koncepcja programowa doprecyzuje założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Obejmie też prace geologiczne. Jej opracowanie to warunek niezbędny do przejścia do kolejnego etapu inwestycji, tj. realizacji zadania w systemie Projektuj i buduj.
Zgodnie z założeniami inwestycja ta będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem budowę drogi klasy GP (ruchu przyspieszonego) o długości 6,6 km, a także rozbudowę istniejącej DK73 na odcinku ok. 2,5 km. Inwestycja zakłada również m.in. budowę i przebudowę obiektów inżynierskich (dwa mosty, dwa wiadukty, 12 przepustów), budowę skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowana jest też budowa chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo – rowerowych.
Początek nowej obwodnicy Jasła planowany jest na końcu obwodnicy Brzostku i Kołaczyc (zadania także ujęte w Programie 100 obwodnic). Na odcinku około 2,5 kilometra droga przebiegać będzie w śladzie istniejącej DK73. Następnie przewidywane jest skrzyżowanie typu rondo, za którym obwodnica rozpocznie swój przebieg w nowym śladzie. Jej koniec zlokalizowany będzie w miejscowości Trzcinica, gdzie na skrzyżowaniu z DK28 zaplanowano skrzyżowanie typu rondo.
Dzięki realizacji inwestycji wyprowadzony zostanie ruch z miasta z kierunków południowo wschodniego i zachodniego, czyli drogi krajowej nr 28, stanowiącej główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. W związku z tym znacząco powinien się zmniejszyć ruch tranzytowy w centrum miejscowości, a zatem bezpieczeństwo mieszkańców, pieszych i podróżujących. Realizacja inwestycji nie tylko wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, ale także będzie miała wpływ na czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawę przepustowości sieci drogowej.
Zakończenie inwestycji szacuje się na drugi kwartał 2028 r.
www.powiat.jaslo.pl