Rządowy Program Odbudowy Zabytków jest programem, który oferuje jednostkom samorządu terytorialnego możliwość wsparcia zadań inwestycyjnych dotyczących renowacji i odbudowy obiektów zabytkowych. Program dopuszcza finansowanie obiektów posiadających wpis do ewidencji lub rejestru zabytków i będących w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej podległej jednostce samorządu terytorialnego. Dofinansowanie może być również przyznane na udzielenie dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego podmiotowi trzeciemu z zachowaniem przepisów prawa regulujących przekazywanie takich dotacji. Dofinansowanie przyznawane jest maksymalnie w wysokości 98% wartości inwestycji, a minimalny udział własny wynosi 2%.
Każdy samorząd może złożyć maksymalnie 10 wniosków w trzech kategoriach:
× do 150 000 zł;
× do 500 000 zł;
× do 3 500 000 zł.
Wnioski o dofinansowanie składane będą elektronicznie do Banku Gospodarstwa Krajowego w dedykowanej aplikacji w trakcie trwania naboru. Po zakończeniu naboru wnioski udostępnione będą Komisji ds. Wsparcia Programu w celu wypracowania rekomendacji dla Prezesa Rady Ministrów. Po ostatecznej akceptacji Prezesa Rady Ministrów Bank Gospodarstwa Krajowego udostępni w aplikacji promesy wstępne na te inwestycje, które zostały objęte dofinansowaniem. Promesy są podstawą do ogłoszenia postępowania zakupowego przez Wnioskodawcę lub do podjęcia uchwały o przyznaniu dotacji. Po wyłonieniu wykonawcy BGK wystawia promesę inwestycyjną, która wraz z odpowiednim wnioskiem jest podstawą wypłat dofinansowania. Płatności dofinansowania wypłacane są z dołu: (1) dla inwestycji do 12 miesięcy po zakończeniu inwestycji; (2) dla inwestycji powyżej 12 miesięcy w 2-3 transzach. Pełne informacje dotyczące naboru wniosków do Programu wraz z instrukcją i ogłoszeniem o naborze znajdują się na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego: https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowy-zabytkow/
www.bgk.pl