Rządowy Fundusz Polski Ład to program bezprecedensowy. W I edycji jednostki samorządu terytorialnego przedstawiły wnioski na łączną kwotę ponad 90 mld zł. Na realizację inwestycji przeznaczymy ponad 23 mld zł. Rządowy Fundusz Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych to jedyny w historii program kompleksowego wsparcia inwestycyjnego samorządów. W jego ramach bezzwrotne dofinansowanie otrzymało ponad 97 proc. samorządów w całej Polsce. Wiemy, jak ważny jest rozwój naszych małych ojczyzn. Dlatego Polski Ład daje ogromny impuls do inwestowania przez samorządy. Właśnie tam kierujemy kolejne wsparcie finansowe. Z pomocą Banku Gospodarstwa Krajowego wspieramy zrównoważony rozwój i nowe inwestycje m.in. w drogi, transport publiczny, kanalizacje, szkoły, czy boiska. Dzięki programowi działamy długofalowo. Realizacja wygranych inwestycji podniesie poziom produktywności całej polskiej gospodarki. Będzie też milowym krokiem w rozwoju naszych małych ojczyzn. Dziś Polska, korzystając z budżetowych środków i zdrowych finansów publicznych, pokazuje, czym jest zdrowy i rzeczywisty rozwój gospodarczy, który służy wszystkim Polakom. Chcemy aby nasz wysiłek owocował w lepszy komfort życia i dotąd nieosiągalne inwestycje były na wyciągnięcie ręki. Chcemy, aby mieszkańcy naszych miast i wsi wreszcie nie musieli czekać latami na realizację podstawowych inwestycji. Poprzez Rządowy Fundusz Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych poprawimy ich komfort życia. Ponad 2780 gmin, powiatów, miast, miasteczek otrzymuje dofinansowanie. Najwięcej środków skierujemy na infrastrukturę: – drogową – 11,3 mld zł, – wodno-kanalizacyjną – 4,8 mld zł, – sportową – 1,5 mld zł, – turystyczną – 1,4 mld zł, – edukacyjną – 1,1 mld zł. W ramach Rządowego Funduszu Polski Ład środki trafią nie tylko do mniejszych miejscowości – wsi i małych miast. Nasze wsparcie kierujemy także na inwestycje wielkomiejskie: – Lublin – 2 wnioski – 35 mln zł, – Gdańsk – 1 wniosek – 80, 75 mln zł, – Szczecin – 1 wniosek – 56,53 mln zł, – Kraków – 3 wnioski – 134 mln zł, – Wrocław 3 wnioski – 112,42 mln zł, – Białystok 1 wniosek – 45,6 mln zł, – Bydgoszcz 2 wnioski – 34,97 mln zł, – Łódź 2 wnioski – 77,9 mln zł, -Poznań 2 wnioski – 120,5 mln zł, – Warszawa 3 wnioski – 149 mln zł. I edycja Rządowego Funduszu Polski Ład – Programu Inwestycji Strategicznych to budowa lub modernizacja m.in.: – ponad 3 tys. km dróg (w części z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, oświetleniem itp.), – 97 przedszkoli i 40 żłobków – to łącznie ponad 2 tys. miejsc w żłobkach i 10 tys. miejsc w przedszkolach, – 530 szkół, – 600 km ścieżek rowerowych, – 60 siłowni plenerowych. Dotrzymujemy słowa danego Polakom i już zapowiadamy, że wkrótce ruszy kolejny nabór rządowego programu Polski Ład. W pierwszym naborze liczba wniosków przekroczyła nasze oczekiwania wielokrotnie. Dlatego kolejny nabór dla wsi popegeerowskich będzie czymś wyjątkowym. Dbamy o to, aby równo rozwijały się wszystkie gminy, także te, o których Polska po transformacji, neoliberalne elity zapomniały. Czym jest Rządowy Fundusz Polski Ład? Program Inwestycji Strategicznych to bezzwrotne dofinansowania inwestycji publicznych realizowanych przez gminy, powiaty, miasta i województwa w całej Polsce. To program, który jest zbudowany wokół głównych założeń Polskiego Ładu. Fundusz jest impulsem dla gospodarki, która ucierpiała w wyniku kryzysu, wywołanym pandemią COVID-19, Wpisuje się też w model zrównoważonego rozwoju – ma wyrównać szanse rozwojowe poszczególnych jednostek, czy regionów, które nie szły do przodu w tym samym tempie. Program obejmuje 35 obszarów gospodarki. W pierwszym naborze priorytetami były m.in.: – inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, – modernizacja źródeł ciepła na zeroemisyjne, – gospodarowanie odpadami, – inwestycje społeczne tj. żłobki, przedszkola czy ścieżki rowerowe. W ramach prac Komisji ds. wsparcia Programu Inwestycji Strategicznych podsumowaliśmy wnioski Jednostek Samorządu Terytorialnego, które zgłaszały się od 2 lipca do 15 sierpnia br. Naszym celem jest zrównoważony rozwój. Nie chcemy więcej białych plam na mapie inwestycji Polski. Zależy nam, aby szanse na rozwój miały także te miejscowości, które przez wiele lat były zapominane przez kolejne ekipy rządowe. |
Ostatnie lata to dynamiczny rozwój samorządów i napływ środków na szereg inwestycji bliskich mieszkańcom. RZĄDOWY FUNDUSZ INWESTYCJI LOKALNYCH W ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych przeznaczyliśmy 13 mld na inwestycje bliskie ludziom. m.in. na budowę żłobków, przedszkoli, remonty dróg, szpitali, przychodni, lokalnych centrów sportu, kultury – a także inne, niezbędne lokalnie działania. Dzięki Rządowemu Funduszowi Inwestycji Lokalnych w bardzo wielu biedniejszych miejscowościach mogą powstać inwestycje, na które wcześniej nie było środków. Program to także wsparcie dla tysięcy firm i setek tysięcy pracowników, które realizują zadania inwestycyjne dla samorządów. DROGI SAMORZĄDOWE Realizacja zadań na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych leży po stronie zarządców dróg samorządowych. Mamy jednak świadomość, że kluczowym znaczeniem dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego wspólnot samorządowych jest rozwój bezpiecznej, funkcjonalnej i efektywnej infrastruktury drogowej. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg z sukcesem funkcjonuje od 2018 r. Te środki finansowe to odpowiedź na potrzeby rynku, wynikające ze wzrostu wymiany towarowej oraz stale rosnącego ruchu pasażerskiego. Wsparcie z Funduszu zapewni impuls rozwojowy dla regionów we wszystkich zakątkach Polski. Premier Mateusz Morawiecki 26 lipca 2021 r. zatwierdził listy zadań, w ramach których samorządy utworzą nowe przejścia dla pieszych lub podniosą poziom bezpieczeństwa na przejściach istniejących. Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie ponad 44 mln zł przyznano na realizację 242 zadań, których celem jest wyłącznie poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Dzięki Rządowemu Funduszowi Rozwoju Dróg do końca 2023 r. powstanie ok. 25 tys. km nowych dróg. Na dobrej sytuacji gospodarczej i uszczelnianiu podatków korzystał nie tylko budżet państwa. Dużo zyskały budżety samorządów. Porównując lata 2020 i 2015 dochody jednostek samorządu terytorialnego z PIT i CIT wzrosły o odpowiednio o 17 mld zł (+44,6 proc.) i 4,2 mld zł (+60,1 proc.), a więc w sumie o 21,2 mld zł (+47 proc). Należy zauważyć, że rok 2020 był rokiem, w którym nastąpiło spowolnienie gospodarcze spowodowane epidemią Covid-19. Ponad 36,5 proc. dodatkowych dochodów podatkowych za lata 2015-20 przypadło na miasta na prawach powiatu (7,8 mld zł +40,8 proc.). Dochody z PIT wzrosły o 6,7 mld zł (+38,7 proc.), a CIT o 1 mld zł (+62,7 proc.). Np.: – Roczne dochody Warszawy z PIT i CIT w latach 2015-2020 wzrosły o 2,3 mld zł (+47,2 proc.). – Dochody Poznania z PIT i CIT w 2020 r. były wyższe o 393,9 mln zł (+40,8 proc.) niż w 2015 r. – Dochody Gdańska z PIT i CIT w 2020 r. były wyższe o 319,9 mln zł (+44,1 proc.) niż w 2015 r. Od 2016 następuję znaczny wzrost dochodów JST. Łączne dochody w okresie 2016-2020 to prawie 1,3 bln zł, co oznacza wzrost o blisko 40 proc. (w porównaniu do 2011-2015) W latach 2016-2020 zwiększyliśmy wsparcie inwestycyjne państwa dla JST o 43 proc. (w porównaniu do lat 2011-2015). W latach 2016-2021 samorządy, szczególnie metropolie uzyskały znacznie większe dochody bieżące (PIT, CIT i subwencja ogólna, bez części oświatowej) niż w poprzednich latach. Mimo epidemii sytuacja finansowa samorządów pozostała stabilna. W 2020 r. mimo prognozowanego przez samorządy deficytu na 20 mld zł, zrealizowały one dochody planowane sprzed pandemii i zamknęły rok nadwyżką w wysokości 5,7 mld zł. Dochody JST w 2020 r. wyniosły ogółem 304,9 mld zł (tj. 100,4 proc. planu). W stosunku do 2019 r. wykonanie dochody ogółem były wyższe w 2020 r. o 26,4 mld zł, tj. o 9,5 proc. Dochody własne – łącznie z udziałami w PIT i CIT – wzrosły rok do roku o 10,6 mld zł, tj. 7,8 proc. Wzrosły także transfery z budżetu państwa z tytułu: subwencji o 5,3 mld zł (8,6 proc.) i dotacji o 10,6 mld zł (13,0 proc.), w tym dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej o 10,5 mld zł (o 19,8 proc.).
W okresie epidemii nastąpił stosunkowo niewielki spadek dochodów z udziałów z PIT oraz wzrost dochodów z CIT. Ubytek dochodów z PIT był niwelowany wzrostem pozostałych dochodów. Samorządy nie stracą na Polskim Ładzie. W 2021 r. JST otrzymają dodatkowe 8 mld zł – podzielone algorytmem, opartym na obiektywnych danych. Pieniądze te będą mogły wydać kiedy chcą (w tym lub przyszłym roku) i na co chcą, zgodnie ze swoimi potrzebami – czy to na działania bieżące czy np. na inwestycje. Również w tym roku JST otrzymają 4 mld zł dodatkowych pieniędzy (dzielone algorytmem) na inwestycje wodno-kanalizacyjne. Dodatkowo wychodząc naprzeciw postulatom samorządów, wprowadzimy rozwiązania stabilizujące i wzmacniające finanse JST. Dadzą one gwarancję stabilnych dochodów. Dzięki subwencji rozwojowej JST po 2022 r. nie odczują potencjalnych ubytków w podatkach. W 2022 r., samorządy nie będą miały mniejszych dochodów niż same sobie prognozowały. W kolejnych latach dochody samorządowe będą wyższe niż wynika to z prognoz samorządów. Wiemy jak ważne są inwestycje, dlatego uruchomiliśmy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych z gigantycznym budżetem i z dofinansowaniem projektów na poziomie nawet 95 proc. Pierwsza edycja naboru już za nami (2.07-15.08). Złożono wnioski na kwotę ponad 93 mld zł. Na wzrost dochodów samorządów będzie też wpływała dobra kondycja polskiej gospodarki, bo oznaczać będzie większe wpływy z podatków. Np. Warszawa zyska 2 proc. więcej. Czy wyliczenia rządowe uwzględniają 6 proc. inflacje?
Większe dochody samorządów w 2022 roku to wyłącznie efekt jednorazowej dotacji (8 mld), której w kolejnych latach już nie będzie – stąd samorządy będą mieć mniejsze dochody w kolejnych latach. W kolejnych latach samorządy będą otrzymywać nową cześć subwencji, część rozwojową. Zacznie też działać mechanizm zabezpieczający dochody JST. Zgodnie z nim dochody z PIT i CIT nie będą mogły spaść poniżej kwoty referencyjnej. Będzie ona indeksowana wskaźnikiem średniookresowej dynamiki PKB w cenach bieżących, czyli uwzględniała będzie wzrost gospodarczy oraz inflację. Dodatkowo wprowadziliśmy rozwiązanie podwyższające subwencję wyrównawczą do poziomu z roku ubiegłego, w przypadku gdy jednocześnie wystąpi spadek dochodów z PIT i CIT poniżej kwoty referencyjnej. |