Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus Ministerstwa Infrastruktury. Projekty można było składać do 26 sierpnia br. Dzięki realizacji Programu, wartego 6,5 mld zł, możliwe ma być m.in. przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, zainteresowanie było bardzo duże.
– Liczba blisko 100 wniosków, które zgłoszono do Programu Kolej Plus pokazuje, że program jest potrzebny i jest duże zainteresowanie rozwojem transportu kolejowego i zwiększeniem dostępności kolei w gminach i powiatach. Nadesłane zgłoszenia 4-krotnie przekraczają wartość środków planowanych na realizację Kolei Plus. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają szczegółową analizę wniosków, by w listopadzie przejść do kolejnego etapu programu – stwierdziła Ireneusz Merchel, prezes PKP PKL S.A.
Wnioski mogły składać zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Województwo Podkarpackie złożyło 11 wniosków. Dwa z nich mają szczególne znaczenie dla mieszkańców powiatu jasielskiego:
– budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii I-108 Jasło – Nowy Zagórz w miejscowości Brzezówka oraz Jasło Sobniów,
– budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło.
Linia kolejowa nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło
Bardzo istotny z punktu widzenia powiatu jasielskiego jest wniosek złożony przez Województwo Małopolskie. Dotyczy on rewitalizacji linii kolejowej nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło, która usprawni połączenia relacji Kraków – Jasło.
Dotąd w zakresie planów dla linii 108 koncentrowano się na bieszczadzkim odcinku Jasło – Nowy Zagórz, dla którego przygotowywana jest dokumentacja. Pomiędzy Stróżami a Jasłem wykonano pewne prace, ale jakość infrastruktury nie jest zadowalająca. O rewitalizację linii zabiegały od lat lokalne samorządy. Co ciekawe, zgłoszony odcinek Gorlice – Jasło leży w dużej części w Województwie Podkarpackim, które z kolei zgłosiło do programu budowę nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło. (źródło: www.malopolska.pl)
Linia kolejowa nr 166 Dębica – Jasło
Dzięki staraniom samorządu Powiatu Jasielskiego linii Dębica – Jasło nadano oficjalnie numer 166 i wpisano ją do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Jeszcze w 2017 r. „Rynek kolejowy” pisał, że Starosta Jasielski i Zarząd Powiatu wystąpiły do Ministra Infrastruktury i Budownictwa o wybudowanie odcinka linii nr 25, łączącego dwa miasta powiatowe – Dębicę i Jasło. Linia miała zostać poprowadzona doliną rzeki Wisłoki. Podobny przebieg będzie miał planowany odcinek drogi DK-73 Pilzno – Jasło.
Zachodząca zbieżność przebiegu obu przedsięwzięć ma ogromne znaczenie, ponieważ materiały już opracowane na etapie „studium korytarzowego” i „studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego” dla drogi 73 mogą być wykorzystane i pomocne w pracach przedprojektowych, dotyczących linii kolejowej. Odnosi się to zwłaszcza do rozpoznania uwarunkowań środowiskowych i geologicznych.
Poparcie firm dla budowy linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło
Wiele firm działających na południu Podkarpacia poparło projekt budowy linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło, w tym m.in. PKN ORLEN, który realizuje dużą inwestycję w Jedliczu oraz spółki PKN Orlen Południe S.A. i PKN Orlen S.A. Płock. Powstanie tej linii kolejowej rekomendowały również firmy: AUTOSAN Sp. z o.o., Kronofloring Sp. z o.o., LOTOS Kolej Sp. z o.o., POLSKI BAZALT S.A. oraz Grupa PKP CARGO.
powiat.jaslo.pl